15 Şubat 2012

60lara ve Rock’n Roll’ un 2 Kraliçesine Övgü...


Bob Dylan, Beatles, Rolling Stones, Led Zeppelin, Deep Purple, The Doors, Pink Floyd, Jimi Hendrix (unuttuklarım varsa affola)…
Normalde Klasik-Rock, 60 - 70ler Rock’n Roll şarkıları arşivimde üst sıralarda yer almazlar. Aslına öncülere saygım olmasa dinlemem bile denebilir. Neden bilmem hippilerin kol gezdiği, Vietnam karşıtı müziklerin falan revaçta olduğu, vos-vos minibüslerin tosbağaların, rengarenk kıyafetlerin, ‘peace’ yazılarının ve sembollerin duvarları doldurduğu, dans ve isyan dönemler, ne kadar ilgimi çekse de o şarkıları dinleyince eve kapanıp uyuşturucu partilerine kendimi vermek gibi sapkın düşünceler içine giriyorum. Bunda izlediğim filmlerden gelen görsel yanılsamanın etkisi mi var yoksa gerçekten şarkılardaki tınılar mı beni böyle düşüncelere sevkediyor henüz bilemiyorum.
O dönemi yaşamanın yakınından bile geçmedim. İşte filmler, kitaplar falan ne gördüysek o. Ama malum müzik sınır ve zaman tanımıyor. On asır da geçse ruhunu kaybetmiyor. Şimdi bu yaşta o dönemi olumsuz eleştirmek gibi bir gaflete düşemem tabi. Hala o çağın ruhunu taşıyan birkaç insanla tanışma fırsatı buldum, yaptığım seyahatlerden birinde. Bu bana ne yaşattı? 60ların ruhunu hissetme fırsatını…
Beni o yıllardan kendine çeken pek az kişi var ki bunlar bence dönemin en güzel kadınlarından ikisi olmalı: Grace Slick ve Janis Joplin. Seksapel çekimi bir kenara koyarsak (ki ben koymakta güçlük çekiyorum), bu kadınların müzikleri de ilgimi o yöne çekmeyi başarıyor.

Şimdi efenim, Janis Joplin’i hemen hepimiz tanırız. Solistliğini yaptığı gurubu Big Brother and the Holding Company haricinde solo kariyerinde mükemmel bir başarıya ulaşmış çatlak, çılgın, uyuşturucu müptelası tipik bir 1960lar ünlüsüdür kendisi. Gerçek bir hippidir vesselam. Blues, jazz ağırlıklı bir sound’u vardır ve literatüre öyle aman aman 10larca albüm bırakıp da veda etmemiştir müzik piyasasına. Aslında edememiştir. Çünkü; tesadüften ileri gelen birçok büyük rock yıldızı gibi 27 yaşında ölüvermiştir aşırı dozdan. 100lerce parçası yoktur ama efsanedir. (Bence Michael Jackson da öyledir ya neyse bundan sonra bahsederiz) Onu efsaneleştiren olaylardan birisi de bence 1969-Woodstock Festivalidir. Gerçi festivalden 1 sene kadar sonra yitip gitmiştir dünyadan ama 27 yıllık hayatına bu kadar anı da doldurabilmeyi bilmiştir. Biz ki o yaşa gelmemize 1 yıl kalmış daha bir baltayla kanka olamamışız; hatun dünyayı sallamış. Neyse işte Janis Joplin böyle de yüce bir zattır efenim.

Grace Slick’ diyince çoğu insan o kim ki la? diyor. Müzik zevki böyle biraz benimkine yakın olan (öyle rakçı, metalci gibi deyimlerden kaçınıyorum) zat-ı muhteremler Jefferson Airplane veya Jefferson Starship adlı gurupları duymuş olabilirler diye tahmin ediyorum. Duymamışlarsa da araştırmaya başlamakta yarar var. Bu hanım kızımız (kendisi hala yaşamakta ve muhtemelen anneannemle aynı yaşta olmalı), bu guruplarda lead vokal yapan Joplin’e göre daha az yırtık daha az keş ama onun kadar o ruha sahip ve güzel bir kadındır yani. 69-Woodstock’ta sahneye çıkacak kadar da önemlidir müzik tarihi açısından. Alışılmış melodileri içermeyen, daha sıra dışı ama kesinlikle kötü olmayan bir sese sahiptir. Birazdan sayacağım şarkılar bu iki ‘kadın’ın bana verdiği ruhani hazzı size de vereceğini düşünüyorum. Sizde de dumanaltı bir ortam yaratma hissiyatı uyandırırsa bağlantıyı koparmayalım keza ben sigarayla elimden geleni yapıyorum.

Bu iki şahsiyetten bahsedip yazımı sonlandırırken ve ayrı ayrı fotoğraflarını ararken, onların bu yazının haricinde pek çok kez bir araya geldiklerini başka bloglarda ve fotoğraflarda görme fırsatına eriştim. Bu yüzden yazıyı 4. bir fotoğrafla renklendirmeme izin verin.

Velhasıl kelam, o dönemi yaşayamamış, hani çok da yaşamak istemeyen (özellikle bu ülkede; malum o yıllar Türkiye’de darbeler, sağlar sollar havalarda uçuyorlardı..) ama bir kültür ve yaşam tarzı olarak saygıda kusur etmeyecek biri olarak söylemeliyim ki bu iki kadına Kraliçe diyerek yüceltmeme, övgüler yağdırmama anlayış gösterin.

Janis Joplin’in;
Cry Baby, Me and Bobby McGee, Move Over şarkıları ile Led Zeppelin’in Kashmire şarkısına yaptığı yorum
İle
Grace Slick (dolayısıyla Jefferson Airplane)’in;
Volunteers, White Rabbit, Somebody to Love, Plastic Fantastic Lover ile benim favorim High Flying Bird dinlenesi ve takip edilesidir sayın okuyucu.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder